Trăim într-o societate în care personalul medical poate fi răspunzător de anumite erori ce duc la afectarea calității vieții pacientului și/sau a familiei acestuia. Conceptul de malpraxis este asociat în art. 653, alin. (1), lit b) din Legea nr. 95/ 2006 referitor la reforma în domeniul sănătății – cu personalul medical.

Nu doar doctorii pot fi trași la răspundere în caz de malpraxis

Malpraxisul sau malpraxisul medical se referă la o eroare comisă de personal medical, asta însemnând doctor, asistent medical, farmacist, medic dentist sau chiar și moașa, plus unitățile sanitare, publice sau private – care oferă servicii medicale pacienților.

Există o serie de situații în care cel ce se face vinovat de malpraxis poate fi tras la răspundere – din punct de vedere civil. Practic vorbim de o răspundere civilă, indiferent că vorbim de prevenție, diagnostic, tratament, acordarea asistenței medicale, depășirea competenței în anumite cazuri, confidențialitate etc.

Unitățile sanitare sunt răspunzătoare pentru erorile personalului medical

Unitățile sanitare sunt furnizori de servicii de sănătate, ceea ce înseamnă că sunt răspunzătoare în cazul în care pacientului îi este cauzat un prejudiciu din diverse cauze, cum ar fi:

  • infecții pe care acesta le-a dobândit în cadrul spitalului
  • folosirea unor materiale sanitare sau medicamente care nu mai sunt în perioada de valabilitate
  • utilizarea aparaturii medicale ce nu funcționează corespunzător
  • colaborarea cu alți furnizori de servicii medicale (subcontractare) ce nu au asigurare medicală de răspundere civilă etc.

Dacă personalul medical comite o eroare ce afectează pacientul, unitățile medicale vor răspunde civil pentru aceasta, conform legii civile.

Cazurile de malpraxis pot fi reclamate conform legislației aplicabile la

  1. Comisia din cadrul Direcției de Sănătate Publică

Pentru a putea face o sesizare, pacientul sau familia acestuia, trebuie să depună o serie de documente, să fie pregătiți pentru achitarea unei taxe de expertiză și să aștepte undeva la 3 luni pentru emiterea unei decizii în acest sens. Practic, se va întruni o comisieformată dintr-un grup de experți, ce vor analiza documentele și vor audia persoanele implicate în acest caz pentru a putea ajunge la o concluzie referitor la existența unui caz de malpraxis. Dacă decizia oferită de comisiestabilește existența unui caz de malpraxis, este important să știți că aceasta poate fi atacată în instanță.

  1. Colegiul Medicilor

În acest caz, o plângere la Colegiul Medicilor (depusă în maxim 6 luni de la eveniment) nu va ajuta pacientul în niciun fel. În schimb, medicul implicat în această situație va răspunde conform legilor și relumanetelor profesiei medicale, ceea ce înseamnă că acesta va răspunde civil, penal sau chiar contravențional.

  1. Secția de Poliție

În cazuri grave, în care fapta personalului medical îndeplinește toate condițiile pentru a fi considerată o infracțiune, acesta poate fi tras la răspundere din punct de vedere penal. În acest sens, pacientul sau familia acestuia poate cere daune materiale și morale. În cazul unor infracțiuni mai puțin grave, pacientul (sau familia sa) pot intenta proces civil împotriva personalului medical.

  1. În Instanță

Cazul de malpraxis poate fi sesizat direct instanței de judecată, analiza acestuia fiind înfăptuită în baza probelor, documentației și a unei expertize de specialitate.

Dacă vă aflați într-una din situațiile de mai sus legate de malpraxis medical și aveți nevoie de ajutor sau vă confruntați cu un caz particular, apelați cu încredere la Cabinetul de avocatură Adriana Solomon, pentru a găsi cea mai potrivită abordare!