Există o serie de motive pentru care o firmă ar alege să angajeze cetățeni străini, unul din ele fiind faptul că este o opțiune mult mai eficientă din punct de vedere financiar. Este însă esențial ca departamentul de resurse umane al angajatorului să cunoască și să urmeze anumite demersuri de angajare a cetățenilor străini.
Există diferite demersuri de angajare a cetățenilor străini din afara UE, SEE, CE
În ziua de azi, una dintre cele mai bune opțiuni de a ocupa posturile vacante ale unei organizații este de angajare a cetățenilor străini. Însă, există proceduri diferite în funcție de țara de origine a acestora, datorită alianțelor politice ale României.
Astfel că, există o anumită procedură de angajare pentru cetățenii străini din Uniunea Europeană (UE), din Spațiul Economic European (SEE) sau care aparțin Confederației Elvețiene (CE), față de persoanele care nu provin din state ce nu sunt incluse în aceste alianțe politice.
Care sunt etapele ce trebuie urmate pentru angajarea cetățenilor străini (din afara UE, SEE, CE)?
- obţinerea avizului de angajare;
- obţinerea unei vize de lungă şedere;
- obţinerea dreptului de şedere;
- eliberarea unui permis de şedere în scop de muncă / în scop de detaşare.
Condiții ce trebuie verificate de către angajator pentru angajare cetățeni străini:
- Locurile de muncă vacante în cadrul firmei, nu pot fi ocupate de cetățeni români, ai statelor membre UE/SEE sau de rezidenți permanenți de pe teritoriul României;
- Cetățeanul străin poate dovedi că sunt îndeplinite condițiile speciale de pregătire profesională, experiență în activitate și autorizare;
- Cetățeanul străin poate face dovada faptului că este apt din punct de vedere medical să desfășoare activitatea respectivă;
- Cetățeanul străin nu are antecedente penale care să fie incompatibile cu poziția pe care urmează să o ocupe în cadrul firmei din România;
- Se încadrează în contingentul anual aprobat prin Hotărâre a Guvernului;
- Angajatorul are achitate la zi obligațiile către bugetul de stat;
- Angajatorul desfășoară activități compatibile cu funcția pentru care se solicită încadrarea în muncă a străinului;
- Angajatorul să nu fi fost sancționat pentru muncă nedeclarată sau angajare ilegală, în ultimele 6 luni.
Ajutor specializat pentru demersuri de angajare a cetățenilor străini
Pentru a beneficia de absolut toate avantajele angajării cetățenilor străini, indiferent de țara din care provin, este necesar să fie parcurse etapele de mai sus. Pentru fiecare etapă în parte, fie că vorbim de obținerea avizului de angajare sau a dreptului de ședere, există anumiți pași care trebuie respectați și documente necesare.
Pentru un departament de recrutare sau pentru o firmă care nu are departament separat de resurse umane, aceste demersuri de angajare a cetățenilor străini se pot dovedi dificile și necesită resurse pe care angajatorul le poate folosi pentru ale aspecte ale afacerii sale. Un avocat specializat poate asista angajatorul în obținerea documentației necesare pentru angajarea cetățenilor străini, fără complicații nedorite.
În cadrul Cabinetului de Avocatură Adriana Solomon, oferim asistență legală pentru aceste demersuri de angajare a cetățenilor străini, astfel încât procesul de recrutare să fie unul adaptat le nevoile specifice ale clientului. Pentru soluții legale eficiente, personalizate, nu ezitați să ne contactați.